torsdag 18. november 2021

Julemesse.

Det er mørkt ute og regner pøser ned i dag også. Jeg er som vanlig tidlig oppe. Kanskje noe som skjer når man blir eldre, trenger mindre søvn sikkert. Nok om det.

 I disse siste dagene har symaskina virkelig fått kjørt seg. Vi har hatt julemesse og det ble en siste innspurt. Fikk ferdig det meste og kunne se meg tilbake på en superhelg med masse salg. Da er det artig å sy. Ikke for de luskronene man tjener, men fordi man kan planlegge flere  sy prosjekt i lange baner og vel så det.

Disse morsomme gryteklutene, sydd av en gardinstoff.

Dette artige stoffet av "bondegård, litt amerikanskt stil" fikk jeg sydd flere par grytekluter.
. Husker jeg riktig, tror jeg stoffet ble kjøpt på Aliexpress for lenge siden. Men det som er flott er å ha slike "skatter" i hyller og skap. Plutselig kommer det til nytte.





 


Mannen min fikk et gammelt ukeblad fra et onkelbarn. Fra 1965 for å være helt korrekt.
 Jeg har kosa meg med innholdet. Bare reklamen er utrolig artig å se. Litt andre verdier på den tiden.
Sånne skatter er veldig artig å se, særlig for oss som begynner å få noen år på baken.



Å finne sånne små lapper fra barnebarna på hodeputen..... hjertet mitt smelter.

fredag 12. november 2021

Første juleduken sydd.

Innimellom alt regn og vindkulinger, kan vi få et lite glimt av lys himmel på kveldene, pappa kalte det et "hundflir" 
Sola står lavt på himmelen så seint på året, og vakkert er det. 
Selv om dagene er regnfylte og kalde, er vi glad snøen ikke er kommet ennå. Mild vinter før jul korter inn denne årstiden betraktelig.



Da vi var i Sverige sist, hadde jeg med litt sysaker som sagt. Jeg klarte å sy denne juleduken. 
 Nå er den klar til julemessa som er i morgen.  Jeg er ingen selger dessverre. Kjennes litt utilpass ofte når jeg sitter der med sysakene mine.




Jeg er ofte litt frekk med farger når jeg syr. Denne løperen i sitrongult og svart ble penere enn jeg forventet. 

Jeg kan ikke unnlate å fortelle om ullsokkene jeg strikket til mannen min. Husket ikke at vaskemaskina mi er så pass ny at jeg har ikke tovet i den før. Den kan jeg angre på. Ut kom to små klomper som jeg ikke helt skjønte hva var til å begynne med. Fy flate for ei toving. Joda rett i søppelkurven dessverre. Nå er det å starte på nytt, og ikke minst lærer en av de feilene en gjør.


I morgen er det helg igjen og helgevasken står for døra.

Ønsker alle en morsom dag.💓💓💓💓

tirsdag 9. november 2021

Mørketid


VI har fått mørketid, Nå er det ingen vei tilbake. Merket det tydelig da vi stilte klokka om til vintertid. På en måte er dette den verste årstiden vi går i møte nå som dagslyset uteblir halve døgnet. 
I dag har vi hatt en flott dag med litt sol, men huset vårt står på skyggesiden dessverre.
Jeg har begynt å sy ferdig det som jeg skal ha med på julemessa neste helg. Som alltid gruer jeg meg mest, men det går oftest bra. Ikke akkurat min rolle å være en selger. 




Har sydd to slike sminkevesker i dag. Stoffet ble kjøpt på Stoff og Stil for noen år siden. Blir de ikke solgt havner de sammen med julegavene i den store eska. 
Har allerede begynt å pakke inn, litt sein i år, men det er jo noen uker igjen heldigvis.



 Fra restekurven fant jeg noen gamle julestoffer og det ble et par grytekluter også. Jeg er litt svak for stoffer med motiv på. Tror jeg har sydd utallige grytekluter med julemotiv. 
Alle er borte så enten solgt eller gitt i gave.



I helga hadde vi besøk av minste barnebarnet som allerede er blitt  10 år.  Lekekassen ble båret av loftet igjen og det var en fornøyelse å ha henne her. Barna er det beste vi har i livet, uansett alder og hvem de hører til. 
Ha en flott dag.

fredag 5. november 2021

I sverige

 Jeg har gått tur i de svenske dype skoger bokstavelig sagt og det kjentes så godt og fredfylt. Stiene foran meg var fulle av løv og myke å gå på. Ingen  snø her enda, i et lite tankestreif vet jeg at bjørnen kanskje ikke e gått i hi heller enda. Det skal være mange av dem her rundt i granskogen i Strømsund kommune sier statistikken. Men nede i landsbygda sier alle det er trygt å bevege seg i skogen men litt på vakt er det likevel greit å være.



Disse flotte kjerrehjulene er hengt opp på stabburet i Hembygdsgården. Tror svenskene er mer opptatt av å ta vare på saker fra gamle dager, her på landsbygden er hembygdsgården et lite midtpunkt i bygda.

Her kjører vi over fjellet til Norråker, ingen snø her heller.. Ganske fint å ha sånn føre når vi er på langtur.


En vakker solnedgang mens vi venter på ferja.


torsdag 21. oktober 2021

Høst.


Dagen i dag blir lys og solfylt ser det ut som. Jeg tenker vinter og klarer ikke helt se at det er vakkert også med høst.
Sist jeg gikk tur på heimplassen min sto sola lavt og det ble en nydelig solnedgang. Barndomshjemmet mitt badet i høstsol. Jeg gikk på gamle stier og fant små vanndammer vi lekte i som småunger. Steinen bak huset var plutselig ikke så stor som før heller, rart at at som var så stort før, blir så forminsket som årene går.....
syrommet er  julestoffene kommet fram. Akkurat som det kjennes litt tidlig, men ting tar tid og jeg syr litt  grytelapper og småduker til julemessa og til julegave eska  
Stoffet kjøpte jeg på StoffogStil forrige året.


 Ute er alle møblene tatt inn og krukker og blomsterkassene er tømt. Gemalen har kostet terrassen før løv og blader, jeg ler i skjegget og tenker dette får han gjøre mange ganger før alt er borte. 

I Fattighuse er varmepumpa satt på igjen og det er lunt og godt. Mitt lille fristed når dagene er lange og fylt opp med fotball og politikk innomhus på fjernsynet...
Ha en flott dag i høstsolen dere der ute....



fredag 1. oktober 2021

Østavind på Sømnalandet.



 Jeg sitter på syrommet med fortrukket gardiner, ute er det et herlig høstvær og jeg spør meg selv hva jeg holder på med? Disse soldagene med mild vind fra sørøst kan være siste hilsen fra sensommeren for i år.  Likevel sitter jeg inne å syr.

Hemmeligheten for min tilbaketrukne tilværelse i dag er forsåvidt ingen hemmelighet. Forleden var jeg i Namsos på stoffbutikken og fylte opp det digre stofflageret mitt igjen.










 Det å komme inn i en stoffbutikk, er som å komme inn i en godtebutikk hver gang. Stoffer i alle farger og kvaliteter og jeg nyter det til fulle. 


Nå som småfuglene samler seg for å dra mot sør, har jeg sydd noen nye puter med fantasi fugler på. Som sagt tidligere, det er bare fantasien som kan stoppe en. 

Jeg prøvde meg på en liten brikke, fritt etter en ide på Pinterest. I dag er det 1. oktober og siste høstmåneden. Glad høstdag ønskes dere alle.

fredag 24. september 2021

drit i lykken, vær glad

 har høsten inntatt Sømnalandet, sommeren er definitivt over. Vi som er sommerbarn liker ikke omstillingen noe særlig. Det er vått og kaldt og sola er lavt når den kommer fram. Ubevist syr jeg i høstfarger. 
To par nye grytekluter ble det sydd og nå blir det litt å legge bort til julemessa, hvis det blir i år.







Men i alt som visner og dør fant jeg denne nyperosen, ung og frisk i sinn og skinn. Tenker mange av oss gamle damer ønsker å være som en duggfrisk nyperose, men sannheten er ofte en annen he he he.  (skrukket nype)


Men det er mange lyspunkter selv på en høstdag. Jeg og denne herren feiret 35 års bryllupsdag 20. september. Han er klippen som alltid er der.


Nå som vi går  mot jul, sakte men sikkert, blir det sydd litt dukkeklær. Det er herlig småsøm i seine høstkvelder. 

ORD FOR DAGEN

Drit i lykken,
vær glad. 👵👵

mandag 6. september 2021

Avlingen i hus.


I dag som regnet kommer på tvers og det trenger seg inn i alt på sin vei, er det beste stedet å tilbringe timene på syrommet.  Kan trekke for gardinene og da er det ikke så viktig det som er utenfor. 

Jeg bestilte stoff på nett og lykken var stor da posen med disse fargesprakende stoffene ankom. Det er lykke i metervis. Nå blir det luer, kjoler dukkeklær. 


I sammenheng med skolestart ble det spurt etter penal. Disse er sydd etter innfallsmetoden men stoffet var så flott og jeg ble veldig fornøyd med resultatet.




 

I mitt inneste håpet jeg på en tomatavling uten sidestykke og det fikk jeg. Hele sommeren har jeg gått og vannet og kikket på de små gule tomat blomstrene som liksom aldri endret seg. Når skulle det bli tomat??? Da jeg tilslutt fant disse tre kunne jeg ikke annet enn å flire. I fjord fikk jeg en grønn mini tomat, iår ble det tre, et framskritt vil jeg si.

Nå skal jeg ikke skryte på meg noen gulrot størrelse heller. Men gode er dem. Jeg henter inn og koker til middagen, trenger mange, men herlig med egen avling såklart.


Og så var det de hersens potetene. Plutselig en dag i August var potetgresset visnet og brunt. Jeg måtte trå til å sette potetopptakinga i gang om jeg skulle berge avlinga.  Satte sikker 20 poteter og så fikk vi ei bøtte igjen. Nå er dem på boden og dette er absolutt delikatesse poteter, stekes med litt havsalt, nydelige.
 Jeg har plukket 4 liter tyttebær men det er en annen historie.

St Hans på Helgeland kan være så forskjellig.

ETTER REGN KOMMER SOL.Jo akkurat nå har vi desidert det dårligste sommerværet i Norge. Vi feirer St Hans i kveld, årets lyseste kveld og sol...