tirsdag 1. november 2016

Kleppsuppe.

 Da jeg var lita og fikk servert god gammedags kleppsuppe hos tante på Kvaløya, kunne ingenting bli bedre.  Husker jeg trippet rundt å ventet og gledde meg så innmari . Tante lagde kleppsuppe av god gammeldag oppskrift med raspede råpoteter. Har vært så heldig å fått plukket potet på selvplukk her om dagen og føler at nå er det dags å lage kleppsuppe selv. De eldste ungene i familien liker det, men den yngre garde er mer kresen og syns ikke det ser godt ut engang.



Tantes oppskrift er som følger. Du skreller og rasper potet, Antar et par kilo. Når du har raspet alt har en i byggmel, litt hvetemel og salt. Nesten som  vi lager rapeball. (komle, klubb) rører det sammen til en deig. Ikke for tørr, men som en litt våt bolledeig.  Samtidig har vi kokt opp et par liter melk og så bjynner moro. Lager boller formet i en skje i håndet og plomper oppi melken som ikke koker lenger men som må være kokheit. Litt etter litt legges klompene oppi og vi må røre rundt litt for å unngå at det brenner seg fast i bunnen. (Glemte å si at det MÅ brukes en kasserolle med tykkbunn som ikke lett brenner melk). Når alt har småkokt i ca 30 minutter er kleppsuppa ferdig. Kjenner jeg får vann i munnen bare ved tanken. Nam Nam



Jeg har sydd nålputer og strikkepinneholdere.  Tror det blir lagt i julegaveeska.


















I går  begynte jeg å sy litt til julemessa.  Mye arbeid med denne, men den ble veldig fin og " julete " når den ble ferdig. Skulle gjerne sydd flere, får se hva jeg får tid til.

 








I hagen vitner disse om en sommer som var, som en siste hilsen.


Og lykkeboden skrider frem takket være "snikkarn" 

HA EN FORTREFFELIG AFTEN

 

2 kommentarer:

  1. Så fine ting du har laget! :)

    Hehe, angående kleppsuppa, tror jeg at jeg holder med den yngre garde. Men, man skal aldri si aldri, jeg har jo ikke smakt det, da. Har du noe tilbehør til den? Eller spises den "som den er", uten noe tilbehør?

    SvarSlett
  2. Så mye fint du lager. Kom tilfeldig vis innom sida di og har kost meg lenge nå. Ha en fin dag.

    SvarSlett

Ventemodus.

Etter ukesvis borte fra symaskina kunne jeg ikke holde meg borte fra sy rommet lenger. Der står 3 maskiner, alle ute av kurs for å si det pe...