søndag 5. desember 2021

Gullskinn over sjø og land.

Dagene er kalde og vakre på Sømna, nydelige solnedganger og et gullskimmel fra sola som farger landskapet. Vi luller oss i ullvotter og sjal, den litt trange vinterjakken fra i fjor er også god å ha. Har en liten mistanke om at det er juleværet vi har fått, et par uker for tidlig riktignok. Juleværet her på kysten kan være veldig uforutsigbart. På grunn av covid 19 og omrikron er ferieturen til <Grand Kanaria henlagt også, visst er jeg skuffet, men fornuften må seire i disse skumle tider. Vi skulle være en hel måned denne gangen var meningen, men akk. 

I fattighuset er det varmt og godt. Alle dukkeklærne er lagt fram i påvente av noen som vil kjøpe i julegave til ei dukkemamma.
 

Disse lange gryteklutene er siste skuddet foreløpig. Er så mye annet som skal gjøres før jul at symaskina får hvilt seg litt innimellom øktene. 



Røde også sydd i går, litt jul må det være rett før jul.


Krinelefsa er ferdig til jul. Krininga er det Saga som har gjort, Ikke helt sånn fagmessig, men det er så artig at barnebarna vil være med.

Saurulla er også sydd og ligger å vipper i saltlaken på boden. Den skal kokes lillejulaftenen som vanlig.
Jeg skal bake litt neste uke, trenger ikke så mye, men tradisjoner er viktig å holde. Da vi var ungene var småkakene en del av det søte og gode vi gledde oss til. Tror den tradisjonen dør ut med vår generasjon dessverre.
I gårkveld da jeg skulle gå til sengs hørte jeg en lett banking fra loftet. En litt hes stemme pep bak loftlemmen og spurte om å få komme ned snart. Men der er jeg streng altså, nissene får værsågod vente til tiden kommer, en god advent til dere alle.

2 kommentarer:

  1. Fine dukkeklær og grytekluter. Ja kaldt vær er det her oppi også. God advent videre👍🏻

    SvarSlett
  2. Hihi, .... ja nissene får bare vente, - helt enig.
    Ååå så mye fine dukkeklær, men jeg har desverre ingen små å kjøpe til. Ellers hadde jeg gjort det.
    Artig disse lange gryteklutene, da finner du liksom begge med en gang!
    Helt enig med deg i at det er viktig å holde på tradisjoner, - og spesielt det med julebakst. Men etter hvert lager jeg mindre porsjoner....
    Ønsker deg og dine en fortsatt fin adventstid!

    Inger G.

    SvarSlett

Langs hver en vei...

 Da jeg tok på joggeskoene i går for en gåtur, var det lenge siden sist. Med en nyoperert kropp (for 14 dager siden) , har jeg tatt det litt...