torsdag 2. mai 2024

1.mai

Mai måned kom som en sommerbris med alt den har med seg. Her på landsbygda er det fast takst at bøndene kjører ut møkk 1.Mai. Med all sin odør på godt og vont. Vi som fikk fine dager med varme opptil 20 grader fikk pent velge kuskjitlukt i hår og skjegg eller holde seg inne til det er over. Uttørstet på vår og finvær som vi er, valgte vi det første. I dag er vel kusjitlukta ikke annet enn miljøvennlig på sin måte og vi må trenger bonden for å få all maten på bordet. I gamle dager var fjøslukt av folk, tegn på fattigdom, elendighet og urenslighet, bra tidene har forandret seg.



Den gamle symaskina mi som var sliten og uvillig har virkelig gitt alt siste tiden. Rank og flott står den der og gjør akkurat som jeg ber om uten et kny. Jeg kan ikke annet enn å gi den ros å klappe den lett på svinghjulet. Disse to handlenettene eller vesker, ble til 1.Mai . Stoffet har jeg hatt liggende lenge og det er flott når det blir til noe. Veskene er foret og den ene har en liten lomme på innsiden.










Her er en annen bestevenn.  Min fantastiske el-sykkel. Ja jeg ler hele veien og hjem igjen. Lett som en fjær suser jeg bortover, oppover og ned bratte bakker. Ingenting stopper meg. Det er en lek og jeg fryder meg. Litt rock,n roll på øret og  med  rosa ullvotter på nevene, er jeg på veien.
I kveld klokka 22 er det 10 grader og sola er på vei ned i havet, men vi har lyse netter og det vitner om at vi har en vakker tid i vente. Og vi skal bøye oss i takknemmelighet.
 

3 kommentarer:

  1. Hei igjen! Så kjekt å se at dere har hatt varme og fint vær! Møkkaspredning på 1.mai hadde ikke gått i bygda jeg kommmer fra, - der er det alt for mange arbeiderparti-folk til at det hadde blitt godtatt! 😂😂 Jaja, vi tåler nok det meste vi som bor på bygda, og bøndene vil vi ha. Skal norsk landbruk bestå så må bøndene få gjøre jobben sin! Og jeg er i alle fall av den mening at jeg vil ha norsk mat, så mye som mulig! 👌🏻
    Så søte nett du har sydd, - kjempefine var de. 👏🏻
    Og el-sykkelen får kjørt seg ser jeg. 🚴🏻‍♀️
    Her på Kypros er jeg ute og farter en del, men da kjører jeg bil. Sist lørdag var jeg en tur i Nikosia, hovedstaden, - på søndag var jeg på et artig Øko- marked, som de kaller det her. Mye underholdning og masse hjemmelagede ting å få kjøpt. Og ikke minst forskjellig mat. Alt fra syltetøy/saft til syltede kapers, oliven og ikke minst hjemmelagede olivenbrød.
    I går og i dag har det vært soling og bading ved bassenget.... 👙👒
    Tirsdag om ei lita uke går ferden hjem igjen ✈️ Og nå begynner jeg å bli fornøyd, så det passer bra! 😁

    Ønsker deg en fortsatt fin vår!
    Inger G.

    SvarSlett
  2. Deilig med vårvær og varme, selv om en må kjenne litt på gjødsellukta :) De veskene ble veldig fine, nydelig stoff.

    SvarSlett
  3. Du sydde kjempe fine vesker, jeg syr alltid en liten glidelåslomme i den... for da er den veldig anvendelig.
    Materialet er flott.
    Jeg håper du har det gøy med sykling... den lange sesongen ligger foran oss... jippieee :-)))
    Klem fra meg.
    Og an snill hilsen Viola

    SvarSlett

Maidager

Vår herre har virkelig holdt hånden over oss her på Helgeland denne våren. Dag etter dag med herlig vår ja nesten sommervær. Ute spretter de...