mandag 1. april 2024

hurra for våren

Siste påskedag og 1 April. Hurra sier jeg lett i dag. Vårmåned og bare veier og bar mark ute. Er vinteren virkelig over? Kan nesten ikke tro det. 
 Snart er det konfirmasjonstid og jeg har knytt sjalet til bunaden. Sagas Nordlandsbunad henger nydelig og fix ferdig i skapet. Sydd av min svigerinne og er helt perfekt. Jeg tok oppdraget med å knyte sjalet. Og det er ikke bare bare for meg som lett gjør små forandringer underveis, men her måtte jeg være streit og ikke glemme "bunadspolitiet" som ofte lurer i buskene.  Her skal alt være etter boka. Og det er bra, men jeg synes prisen for en bunad har nådd alle høyder. Jammen ikke for hver og en å kjøpe bunad idag.


Påskeduken kom på bordet, men ikke så mye mer enn den i år. Tror påskepynten ble gjemt på et lurt sted i fjord.


Så var det denne hersens symaskina mi som stadig ikke er ferdig reparert. Nå begynner jeg å bli skikkelig rasende på han som skal gjøre jobben. Skal sies at jeg har vært sindig og forståelsesfull i måneder, men nå er tålmodigheten slutt. Hadde jeg nådd tak i han skulle han jammen fått gjennomgå fra ei frustrert dame i sitt beste symaskinmodus. Kjenner blodet bruser både her og der😅😅😅

Men så er det denne streveren (gammel symakina) som står i kjelleren da og prøver etter fattig evne å hjelpe meg. Litt hoppesting, snurreliv i spolhuset og spennende lydnivå, syr den enda heldigvis. Men den fortjener virkelig en real rens og overhaling, men hvem skal gjøre jobben???  
I ly av mørket en kveld ble jeg sittende på syrommet og fikk tilfredstillet min sylyst noe og her ble resultatet. 
 Grytekluter blir det aldri nok av, var det en som sa, lurt sagt.


Ha en flott dag du der ute og husk å ikke bli narret i dag.😊😋

2 kommentarer:

  1. Hei og hå! Ja nå har våren gjort sitt inntog, heldigvis, - i hvertfall her og nordover. Ser det meldes snø igjen på sør og østlandet. Tror de har fått noen kraftige porsjoner denne vinteren. Slikt kan skje, men det er hver sin gang dette.
    Så kjekt når konfirmantene får bunad, - ja prisen kan en nesten ikke snakke om.... Og jeg forstår godt når noen ikke syns det er overkommelig. Rått er det! Norlandsbunaden er veldig fin, syns jeg!
    Kjekt at du fikk knyte sjalet.
    Skjønner at den symaskinreparatøren begynner å tære på tålmodigheten din nå. Forargelige greier! Men noe får du sydd likevel, ser jeg... :)
    Og så har du vært operert igjen, .... uffda. Håper det ikke hadde noe med den tidligere diagnosen din å gjøre.
    Og du har vært ute på spasertur, ja det er så koselig når småskole og barnehagebarna har hengt opp tegninger og småting, i greinene langs veien. Det gjør de her hos oss også. Rett som det er, går jeg meg på et rødt "tovet" hjerte eller et lite dikt, langs turstien.
    Nå teller jeg dagene til "sol og sommer" - drar til Kypros 13 april, sammen med to arbeidskollegaer/veninner. Tror vi gleder oss like mye alle tre.
    Ønsker deg en fortsatt fin vår med mange soldager!
    Klem

    SvarSlett
  2. Jeg gleder meg veldig til å se bunaden på konfirmasjonsfestivalen. Du skal vise et bilde, ikke sant? Jeg er en ivrig beundrer av bunadstradisjonen i Norge. Og heldigvis hadde jeg ofte muligheten til å se de vakre bunadene i forskjellige regioner.
    Jeg tror bunaden er deilig... det er en skatt som må bevares.
    Takk hvis du viser.
    Løperen med hanen er flott. Jeg beklager at du fortsatt ikke har symaskinen din. Jeg vet hvordan det er når du vil gjøre noe og ikke kan...
    Fingrene krysset!!!
    Vi har hatt utrolig vakkert vær over påsken og de siste dagene... i dag er det 9 grader fordi det regnet hele natten, men det er bra - vi vil ha grønne enger :-))
    En klem fra Viola

    SvarSlett

Vi som står opp med sola.

I dag sto jeg opp litt før sola. Den kom over åskammen noen minutter senere. Dagen i dag blir nok fin. Graderstokken viser imidlertidig bare...