fredag 15. desember 2017

Tykklefse

Tidlig forrige lørdag sto jeg opp klokka halv seks og begynte å bake tykklefse. Synes den hører med til jul. Det er ikke så mange årene jeg har bakt den. I "gamle dager" fikk vi alt sånn bakverk hos mamma. Men det er veldig greit å kan bake den selv. Noen tradisjoner forsvinner ofte  da ingen har lært seg hva og hvordan mat fra grunnen av lages.  Denne tykklefsa er kjempe god og lett å bake selv for meg som er fersk i lefseverden. Ca 23 stykker av denne deigen.
3 dl lett rømme
2 kopper sukker
1 kopp søt melk
1 egg
1 kg hvetemel
6 ts hjortetakksalt
2 ts bakepulver
1 kopp sirup
i kopp sm smør.
Smelt smøret, tilsett rømme, sukker, egg, sirup, melk. Varmes opp til godt lunken.Sikt sammen det tørre og ha i kjelen. Arbeid deigen ferdig i en bakebolle. Den er ferdig når alt melet og litt til er knadd inn og den ikke er klissete lenger. Jeg prøver meg fram og det må ganske mye ekstra mel til for å få en smidig deig.
Så  deler jeg opp deigen i passe emner til ca 23 stk.
 Kjevles ut og stekes i ovn på ca 200 gr midt i ovnen ca 3 minutt.  Det lukter herlig av hjortetakken og julestemninga kommer krypende.


I kveld er det bare litt over en uke til julekvelden. Siste dagene har bare forsvunnet. Det er så likt seg hvert år.  Stadig litt på etterskudd og det er litt av sjarmen. Det å ha det travelt disse dagene før jul.
Da jeg kjørte hjem fra jobb i dag var det delvis overskyet og den vakre himmelen i sørvest med snev av sol,var borte.  Som alltid håper vi på litt julesnø og det blir spennende å se om vi får det i år. Ha en brøytefri kveld.










1 kommentar:

  1. Tykklefsene dine ser kjempegode ut. Det minner litt om det vi i Rogaland kaller norlandskaker, men de stekes på takke. Jeg vil lagre denne oppskriften, og kanskje jeg får prøvd å lage de en dag. Kjenner meg igjen med travle dager før jul, men er heldigvis i rute nå. :-)

    SvarSlett

JEG ER IGJEN VELSIGNET.

Endelig er det såpass vær at jeg kan ta ut el-sykkelen min. Jeg har ventet spent på den første sykkelturen og fy flate sier jeg bare.... for...