fredag 13. oktober 2017

Fra en ferie....

Når en reiser til Rethymnon vet en hva man får.  Dagesvis med sol, varme, god mat, iskaldt øl og ikke minst herlig badestrender. Etter å ha vært 2 uker her kan jeg absolutt reise tilbake til neste år.
Gamlebyen er verdt mange besøk. Trange gater og en egen atmosfære. Her går turistene og de fastboende side om side og det er det som gjør det hele så unikt. Å kjenne luktene og lydene, å se hvordan den ekte greker lever. Hvor lei kan de ikke bli av oss turistene som inntar byene år etter år. 












Hver torsdag og lørdag er det marked. Lørdagsmarkedet er det største. Der kan en bare gå og gå i timevis og titte på folkelivet. Her ser en virkelig mange forskjellige mennesketyper. Jeg vil aldri glemme en urgammel tiggerkvinne kledd i sort og uten sko med svarte filler rundt føtterne. Hun var som et skjelett. Jeg gav henne noen euro og holdt litt rundt henne for å vise min medfølelse.
Ellers var det lite tiggere å se i gatebildet



I Hellas er det masse "krims krams"å få kjøpt, det meste masseprodusert i Kina. Men  vi finner noe egenprodusert og ikke minst nydelig keramikk. Jeg kjøpte et hus med blått tak, blir fint i lysthuset mitt sene høstkvelder.




En dag gikk vi opp på Rethymnons tak. Er herlig spasertur i motbakke med stekende sol og hivende pust, men så verdt det. Tørste  og svette som vi var, gikk vi raskt innom denne tavernaen. De røde stolene var et nydelig blikkfang og vi satt der lenge og lesket oss med Mythos i frostkalde glass. Vi spiste Kleftio i gamlebyen en dag. En pratsom dame som så ut som hun elsket turistene drev en liten taverna med blåmalte tre stoler. Herlig måltid,(men hun hadde vært litt for forsiktig med saltet etter min mening). 

Vi spiste dessuten mange måtider på en taverna ved dora dora stranden. Alberto taverna. Hyggelig Egypter som drev. Og det var nydelig mat, litt annenledes enn den vanlige greske maten som av og til kan bli litt kjedelig for oss nordboere. Må bare si de kunne sitt yrke. Verdens beste Falaffel.

Og som en lang ferie er over, så har symaskina surret og gått ikveld. Ha en stoff fri aften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

JEG ER IGJEN VELSIGNET.

Endelig er det såpass vær at jeg kan ta ut el-sykkelen min. Jeg har ventet spent på den første sykkelturen og fy flate sier jeg bare.... for...