onsdag 14. juni 2017

Auschwitz og Birkeneu

Vi ankom Auschwitz i nydelig sommervær.  Ettersom store deler av turen vår i Krakow var viet krigshistorie, brukte vi over en halv dag her. At alt dette som bevises her virkelig har skjedd, er helt ufattelig.  Kan nesten ikke  klare tro at mennesker kan være så grusomme og utføre slike handlinger som vi fikk beskrevet her av guiden vår. Har lest mye fra 2. verdenskrig og om nazistenes herjinger men å se det med det blotte øyet ble noe helt annet. Det ble så nært på en måte.


Her står vi ved inngangen til Auschwitz og det berømte skiltet over porten "Arbeit mach frei". En rar følelse å gå gjennom her å vite at tusenvis av mennesker som gikk inn her, aldri kom ut igjen.















Vi fikk komme inn i oppholdsrommene til fangene å se hvordan de bodde. Oppholdsrom, bad og dusj. Vi gikk inn i gasskamrene og fikk forklart og visst de som hullene i taket som gassen ble sluppet inn gjennom. For min egen del syns jeg alt som var samlet opp etter fangene store hauger gjorde mest inntrykk.,. Et helt rom med børster, tannbørster, klesbørster. Et med alle koffertene, ett med alle brillene, for ikke å glemme store hauger med menneske hår. Ufatterlig.... et foto av en jødisk mor med to småbarn på armen med lyse krøller. Vanskelig å få bort bildet fra netthinnen. Jeg kunne ikke holde tårene tilbake.....

Uansett var det en tur jeg sendt glemmer. Og den urett som skjedde må heller aldri glemmes for vi må gjøres alt som står i vår makt til at det aldri må skje igjen.
Takk for oss i en vakker by.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

JEG ER IGJEN VELSIGNET.

Endelig er det såpass vær at jeg kan ta ut el-sykkelen min. Jeg har ventet spent på den første sykkelturen og fy flate sier jeg bare.... for...